Doodnormaal | Nederlands Studenten Kamerkoor | 2022
Onder leiding van Béni Csillag i.s.m. Alba Roorda Martinez
“...In Doodnormaal heeft de solist Frieda Gustavs het Requiem van Duruflé doorvlochten met elektronische elementen en daarmee een vernieuwende mix van oude, modern-klassieke en elektronische muziek gecreëerd. In Gustavs compositie Tortoise werd het koor door electronics begeleid en tegengesproken. Deze electronics zijn voornamelijk opgebouwd uit samples van de stemmen van de zangers, van Indonesische gamelan-potten, van dubbelrietinstrumenten en rauwe synthesizertonen. Tortoise (oftewel landschildpad) verklankt gebeuren tegenover evenwicht, groei en vergankelijkheid tegenover het voortdurende. Verder zongen we onder andere O Tod, wie bitter bist du van Max Reger en Lux Aeterna van György Ligeti. De stukken tezamen vormen een muzikale reis van de middeleeuwen tot het heden, van zeer uiteenlopende stijlen en componisten. Inhoudelijk reflecteren alle stukken op hun eigen manier op de wijze waarop de dood het leven vormgeeft en er onlosmakelijk mee verbonden is. Regisseur Saskia Bonarius heeft de muziek op theatrale wijze tot leven laten komen en daarmee een bijzondere bijdrage geleverd aan de beste performance van het NSK ooit!...”
Foto’s: Milagro Elstak
Lees meer over dit concert hier.
“...In Doodnormaal heeft de solist Frieda Gustavs het Requiem van Duruflé doorvlochten met elektronische elementen en daarmee een vernieuwende mix van oude, modern-klassieke en elektronische muziek gecreëerd. In Gustavs compositie Tortoise werd het koor door electronics begeleid en tegengesproken. Deze electronics zijn voornamelijk opgebouwd uit samples van de stemmen van de zangers, van Indonesische gamelan-potten, van dubbelrietinstrumenten en rauwe synthesizertonen. Tortoise (oftewel landschildpad) verklankt gebeuren tegenover evenwicht, groei en vergankelijkheid tegenover het voortdurende. Verder zongen we onder andere O Tod, wie bitter bist du van Max Reger en Lux Aeterna van György Ligeti. De stukken tezamen vormen een muzikale reis van de middeleeuwen tot het heden, van zeer uiteenlopende stijlen en componisten. Inhoudelijk reflecteren alle stukken op hun eigen manier op de wijze waarop de dood het leven vormgeeft en er onlosmakelijk mee verbonden is. Regisseur Saskia Bonarius heeft de muziek op theatrale wijze tot leven laten komen en daarmee een bijzondere bijdrage geleverd aan de beste performance van het NSK ooit!...”
Foto’s: Milagro Elstak
Lees meer over dit concert hier.