loading

www.saskiabonarius.nl | director music theatre | actress

Actrice

Saskia Bonarius is in 2002 afgestudeerd als actrice aan de Toneelschool in Arnhem.
Zij speelde in uiteenlopende theaterproducties, o.a. bij Toneelgroep Amsterdam, het Noord Nederlands Toneel, jeugdtheater Kwatta en bij Impresariaat Wallis Finkers.
Met de voorstelling ‘De Goede Dood’ (tekst en regie Wannie de Wijn) waarin zij naast o.a. Will van Kralingen, Huub Stapel en Peter Tuinman te zien was, won zij in 2009 de Toneel Publieksprijs. ‘De Goede Dood’ is vervolgens met dezelfde cast tot speelfilm gemaakt in 2011. Saskia heeft meegewerkt aan de totstandkoming van het scenario.
Het was voor Saskia altijd al duidelijk dat ze behalve op het toneel ook graag voor en achter de schermen betrokken wilde zijn. Zo initieerde, schreef en produceerde zij zelf voorstellingen die speelden op verschillende zomerfestivals als Oerol, het Boulevard Festival, Noorderzon en het Bonheur Festival.
Als stemactrice was Saskia regelmatig te horen bij het radio 4 programma ‘De Bedding’.


Coaching

Saskia gaf les aan muziektheaterstudenten van Artez en dansers van Rijn IJssel.
Ze geeft ook met enige regelmaat coachings ‘Liedinterpretatie en –presentatie’ en ‘Openbaar spreken’. Met veel plezier begeleidt ze het proces van instudering bij liedzangers. Ze helpt bij interpretatie van tekst en muziek en bij de podiumpresentatie.
Saskia’s interesses reiken ook buiten het theater. Ze is een betrokken en geduldige coach voor wie met meer vertrouwen en overtuigingskracht wil leren spreken in het openbaar.


Regie

Sinds enkele jaren heeft Saskia zich verder ontwikkeld als regisseur.
Zo deed ze regie-assistenties bij o.a. Ursul de Geer (‘Kentering van een Huwelijk’ met Will van Kralingen, Huub Stapel en Saskia Temmink), Wannie de Wijn (‘Levenslang Theater’ met Eric en Beau Schneider) en Vincent van den Elshout (Bang-Up! Opera).
Vanwege haar grote liefde voor muziek richt zij zich met name op opera, muzikaal theater of theatrale muziek.
Met groot succes werkte ze samen met zangers van De Nederlandse Opera Academie, musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest en leden van het Nederlands Kamerkoor aan Donizetti’s ‘Anna Bolena’.
Daarnaast werkte ze voor o.a. Salone dell’ Opera, fadozangeres Daisy Correia, de Barockpuppies, vocal group Voïsz en Big Band Utrecht.
In haar regies zoekt Saskia naar heldere vormen en een transparante speelstijl. Hoewel de muziek en de tekst altijd voorop staan, schroomt ze niet er vrij en speels mee om te gaan. Humor is een essentieel ingrediënt, ook in een tragedie.
Haar acteursschap is een groot voordeel in de personenregie.
Saskia werkt graag op verschillende locaties, binnen en buiten, klein en groot. Dit vraagt om een creatieve en flexibele instelling.

 
Rechten?!

In een ver verleden studeerde Saskia Nederlands recht in Groningen.
Ogenschijnlijk liggen die interesses ver uiteen, rechten en theater. Bij Saskia staan ze voor twee belangrijke eigenschappen: creativiteit en analytisch vermogen. Verenigd door een dosis idealisme.